Boer zoekt vrouw - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu Boer zoekt vrouw - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu

Boer zoekt vrouw

Door: Petra en Ludo van Dulst

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ludo

09 September 2008 | Nieuw Zeeland, Pukekohe

Ha die beste kiwi lezers,

Hier zijn we dan eindelijk weer eens na een hele lange tijd.
Omdat het in Nederland vakantie tijd was hebben we ons maar even op de achtergrond gehouden, dus vandaar een wat langere afwezigheid voor deze keer.
We hopen dat iedereen genoten heeft van zijn of haar vakantie, en dat jullie er weer veel zin in hebben om op je werk te verschijnen c.q thuis weer lekker alles bij de hand te hebben.
Want als we een vriend van ons mogen geloven dan hopen we niet dat jullie achter elkaar aan hebben gereden in een file van 80.000m2, en uiteindelijk beland zijn op een ranzige camping in Frankrijk / Spanje / Nederland, met geuruitzicht op het naar bergen poep stinkende toiletblok. Afijn dit even geheel terzijde, we mogen aannemen dat het een feest was voor allen.

Ondertussen hebben wij ons hier heel goed kunnen vermaken, en kunnen we wel zeggen dat we steeds meer geintregeerd raken binnen de kiwi gemeenschap.
Zoals jullie weten is het “stukje” land nog steeds lekker aan het liggen, maar er komen wat vorderingen in het geheel. We hebben ondertussen een onderzoek gestart welke te maken heeft met de bewegingen onder de grond. Dit is noodzakelijk voor als je er een huis op wil zetten. Het moet niet zo zijn dat we na een aantal jaar ineens onderaan een berg wonen in plaats van er boven op. Dit is op dit moment een hot item in Nieuw-Zeeland, huizen die ineens een aantal meter lager liggen dan gebruikelijk.
Doordat er zoveel regen is gevallen de afgelopen maanden, hebben heel veel huizen last van slip. Dit gaat met name om huizen die op een cliff zijn gebouwd en huizen die boven op een berg zijn gebouwd.
Zoals een bewoner in Auckland ineens een telefoontje van de buurman kreeg, “ he buurman weet je dat je tuin verschoven is, hij ligt 20 meter lager dan vanochtend........”!!! Toch lullig als je net gedacht had een BBQ te houden, een voordeel je hoeft niet meer je gras te maaien...
Maar goed om dit soort grappen te vermijden is een zogeheten Geotec investigation nodig. Met dit onderzoek gaan ze bepalen hoe je het beste je huis kunt bevestigen, en in ons geval gaan we dus ons huis op houten palen zetten. Je kan er voor kiezen om het op beton te plaatsen maar voor ons is dit niet de beste keuze. Voor wat betreft het huis zijn we er nog niet helemaal uit, maar we komen steeds dichter bij ons droomhuis, dus jullie zullen nog even geduld moeten hebben.

Omdat we nu in kiwi ogen een echte farm hebben gekocht vonden we het dus wel noodzakelijk om dit land niet alleen met een huis te verfraaien, maar er ook daadwerkelijk iets mee te gaan doen.
Dus op internet naar mogelijkheden gezocht of er iets te doen is in de vorm van een cursus
“ Hoe worden Peet & Luud boer in Nieuw Zeeland”. Nou we hebben wat gevonden hoor, we zijn maandag 8 September begonnen aan een cursus voor “Small Block & Life Style Farmers”!!!!
We gaan hier leren hoe we koeien en schapen moeten behandelen zonder dat ze gestresst over ons land lopen te hollen. Als ze ziek mogen worden dat we wel erop gaan letten hoe we dit kunnen behandelen, zonder ze gelijk af te schieten als we een zieke blik uit de koe of schaap mogen ontvangen. We gaan op een aantal zaterdagen met de groep naar een heuse veemarkt om te ontdekken wat de do’s and dont’s zijn ten opzichte van het kopen van vee. Daarnaast gaan we ook nog naar een farm van een van de medecursisten en hier leren we hoe we” paddocks” oftewel verschillende afgebakende vakken op je land moet maken. Deze paddocks zijn nodig om je vee iedere keer op een vers stuk grond te laten grazen zodat ze altijd voldoende gras hebben.
Ook komen we voor het mindere leuke feit te staan als er een koe c.q schaap afgemaakt moet worden, maar he jongens dat is farming!!! “Life stock is dead stock” zoals onze leraar beweert. Afijn dit gaan we tot aan de zomer volbrengen en dan hopen we dat we in de toekomst misschien een paar dieren op ons land kunnen gaan zetten.
Zoals een aantal van jullie weten is Peet gek op de serie “McLeod Daughters”,welke helemaal is afgestemd op farming in Australie, dus ze heeft al een voorsprong op hoe het er dadelijk werkelijk aan toe gaat, pfff. Het enige wat zij niet doet en de dames in de serie wel is paardrijden, daar heeft ze niet zulke goede ervaringen mee. De bloeduitstortingen van de afgelopen keer zijn nog niet geheel weggetrokken dus daar waagt ze zich maar niet meer aan.

Omdat menigeen hier toch een beetje buitenaf woont, is het in het geheel niet meer raar om af en toe een “ander” huisdier in de woonkamer te zien rondstappen dan een hond of een kat.
Vorige week waren we bij mensen over de vloer en die hadden en lammetje in huis, echt heel erg lief.
Moeders het schaap had een tweeling gekregen, waarvan hij er dus een van was, maar moeders wilde hem niet dus hij kon ook niet drinken.
Dus toen hebben die mensen hem maar de fles gegeven en nu dartelt het beest vrolijk in de garage rond en loopt hij achter de hond van hun aan, want die ziet hij als zn moeder. Ja jongens we moeten echt de Gumboots (kaplaarzen) aan gaan trekken, er zijn 2 nieuwe FARMERS opgestaan in Nieuw Zeeland.

We hoeven ons de komende tijd echt niet te vervelen, want we moeten ook ons gaan voorbreiden op het theorieexamen voor het rijbewijs. Voor 7 December moeten we dit gehaald hebben. Voor Peet zou dit examen uitgebreid kunnen worden met een “hoe bestuur je een handmatig geschakelde auto” examen.......
Ze moest voor haar werk naar het andere kantoor wat midden in Auckland gevestigd is, dus geen probleem auto van het werk dan maar.Maar ja ze had toch enigzins gehoopt op een automaat maar helaas de enige die nog vrij.... juist ja een schakel bakkie!!
Normaliter geen probleem, alleen het geval wilde dat Peet al in geen 9 maanden meer in een schakelbakkie had gereden. Je voelt hem al aankomen natuurlijk, Peet stapt in, wat overigens precies hetzelfde gaat als bij een automaat maar dat even geheel terzijde, maar let niet op of de auto in zn vrij staat. Draait de sleutel om en schiet toch wel met een flinke schok naar voren.........waar de muur van de garage was(zucht)!!! Gelukkig stond de auto net genoeg van de muur geparkeerd om schade te voorkomen, maar ze lag wel helemaal in een deuk natuurlijk. Afijn op weg naar het andere kantoor was het even wennen, want ja de versnellingsbak zit ook aan de linkerkant he? Maar alles verliep goed en wel, dus no worries ze heeft het weer overleeft.

Een aantal weken geleden hebben ze hier de Wereldkampioenschappen rally rijden gehouden. Waanzinnig om een keer gezien te hebben. We zaten veilig op een berg, want als die mannen uit de bocht vliegen dan wil je niet met je kijkert er bovenop zitten. Er was er een die op een gegeven moment zn stuur in zn handen had , we bedoelen maar je kunt niet hoog genoeg zitten............
We kunnen nog wel uren doorkletsen, maar we gaan er voor deze keer weer een eind aan breien.
Hopenlijk zit er voor jullie nog een lekkere nazomer aan te komen, wij kunnen in ieder geval niet wachten om de korte broek weer uit de kast te halen...................

Veel liefs

Petra & Ludo

• 09 September 2008 - 19:37

Corinne:

Hoi Ludo en Petra,

Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen, en wat maken jullie toch veel mee zeg, als je ooit nog twee bullmastiffs wilt hebben als beveiliging voor je mega stuk grond, geef maar een gil en we zetten ze op transport, kunnen ze lekker hun oude dag in Nieuw Zeeland slijten! Verders alles goed bij ons hoor, genieten jullie straks van jullie land (mega-afmeting) genieten wij van ons terras en steigertje in het Vlaardinge....

Liefs Corinne, Rien, Daphne en Olaf

• 10 September 2008 - 13:19

Marga Lousberg:

Jemig wat een gave plannen hebben julie weer zeg. Jullie stukjes,nou stukken, zijn zo leuk om te lezen, je kunt je er wel een ietje pietje beetje een voorstelling van maken hoe het bij jullie is. Succes met de farming cursus, ik kijk uit naar jullie volgende bericht, liefs Marga

• 17 September 2008 - 15:30

Marijke Stuij:

Nou jullie denken dat je daar wat meemaakt, maar wat denk je van ons. Zijn we met 2 campers op weg naar het zonnige zuiden, worden we gebeld door zoonlief, dat onze schoondochter 5 weken te vroeg in Bretagne gaat bevallen.(Ze waren namelijk ook met vakantie). Dus in plaats van in de zon, zaten we ineens in de regen in Bretagne opa en oma te zijn. Maar alles gaat goed, inmiddels zijn ze ook weer in Nederland en als je haar wilt zien kijk dan op www.emystuij.nl. Ik kijk al uit naar jullie volgende mail. Veel succes groeten Marijke.

• 13 Oktober 2008 - 14:55

Trudi Van Dijk:

He Peet wat lees ik nu ga je boerin worden, wat spannend weer en een enorm stuk grond , nu ja als doorgewinterde kijker van McLeods daughters weet je hoe je met vee om moet gaan toch.
    Veel succes met de cursussen, leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Groetjes Trudi