Kiwi relaas - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu Kiwi relaas - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu

Kiwi relaas

Door: Petra en Ludo van Dulst

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ludo

24 Mei 2009 | Nieuw Zeeland, Pukekohe

Ha die golden kiwi lezers,

Ten eerste willen we jullie bedanken voor alle e mails en kleine `bedreigingen` die we hebben mogen ontvangen, hoe we het in onze hoofd konden halen om maar enigzins te stoppen met deze site.
Welnu we zijn gezwicht en we zullen dit dan ook voortzetten. Maar einde van het jaar dan is het echt zover.
Maar zover is het nog lang niet, we zullen jullie deze keer weer trakteren op een staaltje kiwi plezier.

Dan willen we graag Marjolein bedanken voor haar bericht, erg leuk om iets van je te horen na zo´n lange tijd. Mocht je ons een keer willen mailen dan is dit ons e mail adres: ludovandulst9396@gmail.com
En dan de mysterieuze Edwin?
We kennen er drie, maar we hebben geen idee wie deze is. Dus mocht je dit lezen Edwin, geef ons een bericht op ons mail adres, we zijn zeer benieuwd........

Okay alle huishoudelijke zaken zijn weer geregeld, op naar ons volgende kiwi relaas.

Voor degene die het nog niet weten, onze bouwvergunning is goedgekeurd!! Ja eindelijk is het dan zover, maar omdat het nu al aardig regent is het niet meer mogelijk om werkzaamheden te verrichten. We moeten helaas alles nu verschuiven naar December dan is het weer iets warmer en droger.
Niets aan te doen, geduld is ook hier een schone zaak.

Peet is helaas niet aangenomen voor de funktie waar ze de laatste keer op solliciteerde. Het zal niet makkelijk worden, maar we blijven positief en we blijven proberen.
Luud heeft nog werk dus dat is mooi meegenomen. Waarschijnlijk blijven we nog iets langer hier in Pukekohe ´hangen´, we hebben even geen andere keuze. Geen nood, we kunnen nog wel even wachten.

Luud heeft ondertussen zijn cerificaat gehaald voor vorkheftruck chauffeur. Dit was noodzakelijk omdat zijn bedrijf af en toe een vorkheftruck leent van de over buurman. Welnu zo gezegd zo gedaan. Zijn baas had hem ingeschreven voor een cursus van een dag. Je verwacht natuurlijk veel mensen op zo´n cursus maar dat is een fout die we iedere keer weer maken,hij was alleen......
Wel makkelijk zo´n prive les hoor. Afijn die beste man legt het een en ander uit betreffende regels enzovoorts. Toen moest hij een soort van theorie examen afleggen. Dus Luud begint driftig te schrijven maar daar dacht die man toch anders over. Nee hij moest wel graag opschieten( waarchijnlijk moest hij gaan vissen ofzo), en om hem even een duw in de goede richting te geven vertelde hij ook nog even waar hij de goede antwoorden kon vinden in het boek.(!)
En raad eens? Hij was geslaagd voor zijn theorie examen, wat een verassing!!!
En toen het praktijk gedeelte. Een rondje om de kerk zeg maar. Pak maar een pallet en zet die maar aan de andere kant van de muur en vice versa, and Bob´s my uncle oftewel klaar is kees. Het blijft iedere keer weer een verassing hier.

Peet is ondertussen aan haar televisie carriere begonnen.
Huh?? Nee even alle gekheid op een stokkie maar ze is wel even op de Maorische televisie geweest.
Een collega van haar had een protocol gemaakt over het bereiden van voeding op een Marae (Maorische ontmoetingsplaats). En er werd een Powhiri (huldiging/ erkenning) gehouden voor hem op de Turangawaewae Marae in Ngaruawahia.(Sorry dit verzinnen we niet hoor)
Peet was uitgenodigd hiervoor, want hij dacht dat dit wel goed was om haar kennis te verbreden over de Maorische cultuur.En inderdaad dit was geweldig. Ze had een maorische collega bij haar die haar uitleg gaf over het wel en wee wat gebruikelijk was op een Marae. Maar omdat dit best wel een belangrijk evenement was werd dit door de Maorische televisie uitgezonden, en Peet schoot net even 2 seconden door het beeld en deed even de groeten aan Nederland..... Nee natuurlijk niet!!
Veel interessante mensen ontmoet die dag en zelfs met de zus van de Maorische koning aan tafel gezeten. Ja jongens dat kunnen er niet veel zeggen hoor. En die Marae is de grootste en belangrijkste van Nieuw Zeeland, en alleen voor bijzondere gelegenheden kom je daar terecht. Er was zelfs een Maorische vrouw die aan Peet vroeg hoe lang ze al in Nieuw Zeeland was. Er werd Peet wel even verteld of ze besefte hoe belangrijk dit was om daar te zijn? Er wonen mensen al heel hun leven in Nieuw Zeeland en zijn nog nooit daar geweest...
Ja soms moet je gewoon ook een beetje geluk hebben zeggen we dan maar.
En toen terug naar huis. Peet zat met 4 andere mensen in de auto, allemaal Maorisch. Gaan ze ineens een spelletje doen ik zie ik zie wat jij niet ziet. Helaas in het Maorisch dus Peet snapte hier geen bal van natuurlijk. Maar dat mocht de pret niet drukken. Blijkt achteraf dat ze elkaar niet eens snappen!!!
Je hebt namelijk Maorisch nieuwe stijl en oude stijl. Een beetje hetzelfde als oud Nederlandsch.
En de jongere garde die leert weer andere taalgebruiken dan de wat oudere garde. Maar simpele dingen als verkeersbord betekent in de nieuwe stijl iets heel anders dan de oude stijl. Zitten ze elkaar aan te kijken in die auto zo van ja wat bedoel je nou? Dat betekent toch dit? Kun je nagaan als hun elkaar al niet eens snappen(soms) hoe moet een boeren trien uit Holland dan dit ooit gaan snappen.Het was wel hilarisch om te zien en te horen, en ze voelde zich ineens niet meer zo´n buitenstaander.

Het zit er weer op voor deze keer en wij wensen iedereen hele fijne Pinksterdagen en vooral mooi weer.
Wij trekken onze thermopakken weer aan en zingen stille nacht bij de kachel.......

Liefs
Petra en Ludo

• 25 Mei 2009 - 21:09

Robin:

Vooral doorgaan met schrijven.
    Groeten
    Robin en hester ,kinderen
    Ps het is hier al echt zomer aan het worden,lekker weer surfen!!!!!

• 27 Mei 2009 - 08:51

Marga Lousberg:

Haha daar ook koud en nat? Hier is het heerlijk aan het worden, lekker zonnetje, genieten van de tuin. Wat een leuk verhaal zeg van de Maori's. Jammer
    hoor Peet van je baan maar er komt vast iets voor jou.
    Succes, liefs Marga

• 09 Juni 2009 - 08:07

Claudio:

Hey! ik ben zo blij jullie hier te hebben gevonden. ben beetje bij beetje alles aan het doorlezen en dit is (voor mijn en mijn nu huidige vrouw hehe) echt gaaf!!!! ik hoop ooit nog eens daar langs te kunnen rijden met ons caravannetje en kinderen.... dan willen we zeker nog even gedag komen zeggen! wij zijn net op honeymoon op Bali geweest en het was waanzinnig! nu weer terug in Holland en na al de drukte van ons bruiloft proberen we weer eesn de draad op t epakken van het "normale"leven, het zijn super leuke weken geweest en ook mega gezellig! zodra ik wat van beeldmateriaal heb zal ik het julli etoesturen! ciao!!!

• 26 Juni 2009 - 17:50

Trudi Van Dijk:

Leuk om jullie belevenissen iedere keer weer te lezen, hier gebeurd niet zoveel oh ja ik ben iets dichter bij jullie in de buurt geweest, Hong Kong en Vietnam van Zuid naar Noord maar dat is al weer even geleden.
    Het is nu hier zomer terwijl jullie de winter in gaan.
    Nou de pinksterdagen waren warm en zonnig dus eropuit in ons geval was dit op de motor.
    Kruipen jullie maar lekker bij de warme kachel.

Groetjes Trudi