Fastfood & Fitness - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu Fastfood & Fitness - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu

Fastfood & Fitness

Door: Petra en Ludo van Dulst

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ludo

13 Mei 2008 | Nieuw Zeeland, Pukekohe

Kia Ora,

Nu we al weer geruime tijd in het land van de kiwi´s mogen vertoeven, kom je steeds meer te weten over de gewoontes en de gebruiken van de Nieuw Zeelanders.

Op dit moment is er een groot percentage in Nieuw Zeeland die kampt met overgewicht. Twee miljoen van de vier miljoen inwoners is te dik oftewel obees met een chique woord. Daarintegen schieten de Fastfood restaurants als paddestoelen uit de grond en er is geen winkelcentrum meer te bekennen zonder Mc Donalds, Burger King en noem maar op.

De overheid probeert van alles om de kiwi´s op een verantwoorde manier gezonder te laten eten door middel van campagnes over voeding en fitness centra, maar de praktijk is toch anders.

Aangezien de kiwi´s toch van het relaxtere soort zijn is het moeilijk deze in de sportschool te krijgen. Dit ook mede gezien het dure maand abonnement. Natuurlijk zijn er veel die vroeg in de ochtend zich in het zweet werken in de ´gym´,en buiten veel wandelen en toch wel enigzins aktief zijn. Maar het blijft moeilijk mensen hiervoor enthousiast te maken.
We hebben zelfs al gezien dat als je lid wordt bij een bepaalde sportschool je als bonus een diner bon krijgt ter waarde van een x bedrag.
We bedoelen maar, hoe lokken we de kiwi´s de sportschool in...... juist ja met eten!!!!!!

Peet heeft onlangs ervaren op het werk dat er toch een bepaald schaamtegevoel heerst als je je uitleeft in de sportschool. Een collega liep laatst in haar joggingpak door de gang en vertelde dat ze voor het eerst naar de sportschool ging. Peet enthousiast de volgende dag vragen hoe het was geweest in het bijzijn van andere collega´s.
Fout nummer 1, nooit dit vragen in het bijzijn van andere collega´s (?). Dit vinden ze stom en ze schamen zich een beetje hiervoor. Nu kunnen we begrijpen waarom de sportscholen hier zo vroeg open zijn, dan ´ziet´niemand je gaan.
Vreemd in onze ogen, omdat dit juist een goede stap in de richting is naar een gezondere levenstijl.
Maar waar het vooral om gaat bij de kiwi is genieten.
De BBQ blijft toch op nummer 1 staan en zo heeft Luud onlangs ervaren dat dit niet alleen maar in de avonduren gebeurd.
De buurman van Luud zijn werk geeft 1 keer per jaar een feestje voor al zijn klanten. De BBQ stond al om zes uur in morgen lekker warm te draaien en bleef aan staan tot in de late middaguren. Iedereen die die dag langskwam kon een worstje meepikken.

Wij zelf genieten lekker van alles wat dit land te bieden heeft. Zeker op dit moment, want de gele kiwi´s zijn weer gearriveerd. Echt hele mooie grote golden kiwi´s voor een prikkie. Zo groot hebben we ze in Nederland nooit gezien, dit omdat ze niet aan de norm voldoen voor de export. Ja jongens de groenteboer blijft er toch nog een beetje in zitten.

Afgelopen zaterdag hebben we de stoere mannelijkheid van de kiwi weer mogen ontmoeten, we zijn namelijk naar een nationale powerboat race geweest.
Deze boten gingen met een gemiddelde van 100 mijl per uur over het water, en haalden makkelijk een topsnelheid van 190 km. Een behoorlijke bak herrie zeker als je net onder de brug staat dit te bewonderen. De decibellen waren ruim boven het gemiddelde maar zeker de moeite waard dit mee te maken.

En ja dan nog de bus waar Peet elke dag mee naar haar werk gaat, helaas hebben we weer een `ontmoeting`met een andere weggebruiker mogen meemaken. De bus ging keurig netjes richting bushalte waar er een aantal passagiers wilden uitstappen.
Net toen de man en vrouw in kwestie wilden opstaan om de richting uitgang te gaan knalde er met een behoorlijke gang een automobilist achter op de bus. Dezelfde man en vrouw in kwestie werden weer terug op hun plaatsen gezwiept.
Verontwaardigt zijn ze toch maar uitgestapt en de buschauffeur heeft nog even de bus gecheckt, maar no worries mate. Na 5 minuten waren we weer op weg naar een volgend avontuur, je weet nooit wat er nog meer komen gaat........

Weer veel gele kiwi groeten en tot de volgende keer.

Petra & Ludo

• 14 Mei 2008 - 11:59

Corinne:

Leuk om jullie ervaringen te lezen, ik geniet weer iedere keer en ik ben echt jaloers op de gele kiwi's, ik heb ze inmiddels ook gekocht we zijn er allemaal dol op, maar ze zijn zo klein!!

Groetjes,
    Corinne (van Rien)

• 15 Mei 2008 - 19:19

Rachel :

He luud en Peet, leuk dat het zo goed gaat. Ik zie altijd erg uit naar jullie berichten. Ik ben blij dat alles goed gaat. Bij ons gaat bijna alles goed. Luuk heeft vandaag z'n arm gebroken en moest gezet worden. Zielig, niet leuk, maar hij is erg flink geweest. Toon ging nadat de arm gezet was zelf van z'n stokkie. (haha)

Groeten van de vinkies

• 26 Mei 2008 - 12:39

Marga:

Hallo luitjes,
    Soms, heel soms ben ik toch wel een beerje jaloers op jullie hoor.
    Wat een prachtige foto's, ik zou er zo in willen stappen.
    En heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat met jullie.
    Blijf genieten hoor.
    Groetjes, Marga

• 27 Mei 2008 - 17:29

Christien Appeldoorn:

Hoi Ludo en Petra,

Hoewel we niet altijd reageren, lezen we jullie stukjes wel hoor! Fijn dat jullie je er al helemaal thuisvoelen. Heb je trouwens via Lopke ons mailadres nog een keer gekregen? Ik heb in het begin een paar keer een mail gestuurd, maar weet niet of die is aangekomen. Eén was met een foto van ons drietjes. Laat het even weten en we sturen de foto nog een keer.

Hier gaat alles naar wens en z'n gangetje. Bert en ik zijn helemaal into X-CO, echt ook iets voor jou, Peet. En Stefan, die heeft ook al eens met X-CO meegedaan, maar gaat toch meestal 'gewoon' fitnessen. Van hem krijg je een hele dikke kus!

Groetjes uit Werkendam,
    Bert en Christien

• 28 Mei 2008 - 07:26

Marijke Stuij:

Hallo Petra en Ludo
    Als trouwe fan van jullie stukjes, lijkt het wel of jullie daar alleen maar vakantie houden, maar dat zal wel een vertekend beeld zijn. In het ziekenhuis gaat alles zijn gangetje en ik ben regelmatig met vakantie ook niet verkeerd. Als je mijn leeftijd hebt, krijg je namelijk heel veel vakantie uren, dus daar maak ik maar gebruik van. Hoe zit het daar eigenlijk met de vakantie regeling ? Blijven schrijven hoor en foto's maken, want die zijn ook prachtig. Groeten Marijke.

• 28 Mei 2008 - 11:30

Trudi Van Dijk:

Hoi Petra en Ludo
    Zo te zien gaat het prima met jullie daar, leuk om jullie te kunnen volgen, mooie foto's maar werken jullie nog wel eens of hou je altijd vakantie (grapje.

Groetjes Trudi