Het werd weer tijd - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu Het werd weer tijd - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu

Het werd weer tijd

Door: Petra en Ludo van Dulst

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ludo

24 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Pukekohe

Hallo beste en lieve lezers,

Inderdaad het werd weer tijd om wat van ons te laten horen. Sorry dat het even op zich heeft laten wachten, maar het gaat zo ontzettend snel een week, voor je het weet zijn we er weer vier verder.
Peet haar moeder werd al een beetje ongerust, en haar tante dacht dat haar computer stuk was (ha ha ha), maar mams hier komt weer wat nieuws van deze zijde van de aardbol, en natuurlijk alle andere lezers want we hebben inmiddels wel in de gaten dat jullie erg naar ons verhaaltje uitkijken!!!

Ludo heeft het enorm naar zijn zin in zijn nieuwe baan, en komt nu een beetje tussen de locals. Zo kom je er ook achter wat de verschillen zijn en dat maakt het heel erg leuk.
We hebben ondervonden dat het bij de kiwi's vooral draait om eten, de BBQ en uiteraard eten. Natuurlijk zijn ze niet vies van een biertje en vrijdagmiddag om drie uur half vier dan wordt er bij Luud op zijn werk bier gehaald en wordt het weekend "ingedronken". Uiteraard werd er in het begin raar opgekeken dat Luud geen bier dronk, maar alles went zo ook een hollander die geen bier drinkt.

Bij Peet op het werk draait het des te meer om het eten en wordt de drank weggelaten. Omdat ze met veel verschillende nationaliteiten werkt, krijgt ze af en toe kookles op het werk. Natuurlijk moet er gewerkt worden maar in lunchtijd hebben we echt wel tijd over hoor.....
Twee weken geleden werd er indiase dahl gemaakt, met linzen rijst en groenten. Superlekker was het en omdat er nogal veel verschillende kruiden ingingen, gaat Peet binnenkort naar een kruiden winkel waar ze verse en gedroogde kruiden verkopen en krijgt ze uitleg, zeker wat betreft de indiase kruidenhoek.
Het was zo'n succes deze kookles dat er binnenkort indiase kip tandoori op het menu staat, ze kijkt er nu al naar uit hmmmm!!

En de paashaas is hier ook langsgeweest dus een lekker lang vrij weekend stond voor de deur. We hebben de tent ingepakt en zijn richting het zuid-oosten gereden van Nieuw Zeeland.
De streek waar we ons hebben weten te vermaken heet Hawkes Bay en ligt op ongeveer 5 uur rijden van Pukekohe. De plaatsen die daar zeer bekend zijn heten Napier en Hasting, welke we dan ook hebben bezocht.

Volgens het geloof van de Maori's rust Ruaumoko, de god van de vulkanen en het vuur, onder de vulkanen Mount Ruapehu, Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe. Zij geloven dat deze god de mensheid ten alle tijde met zijn verwoestingen kan treffen en dat deed hij ook op 3 februari 1931. Op deze 3e februari bleven alle klokken van Napier om 10.47u stilstaan. Twee schokken met een kracht van 7.9 op de schaal van Richter zouden de regio voorgoed veranderen. Napier en buurstad Hastings werden volledig verwoest. De bodem kwam zo'n 2 meter omhoog, waardoor de Ahuriri lagune de stad tot dan toe in tweeen splitse. Men wilde zich niet door de heftigste beving uit de Nieuw Zeelands geschiedenis klein laten krijgen. Studenten bouwkunde en werkelozen bouwden de stad Napier in twee jaar tijd om in de destijds populaire art deco stijl. Napier is een van de grootste attracties van Nieuw Zeeland, de mediterrane sfeer en het zachte subtropische klimaat maken de stad bijzonder relaxed en wij hebben er zeker van genoten.

Op de terugweg naar huis hebben we ook lake Taupo aan gedaan. We waren hier al eerder geweest maar het is zo bijzonder mooi dat we de verleiding niet konden weerstaan om even "om" te rijden. Het meer is ontstaan na verschillende uitbarstingen heel lang geleden, en het is het grootste meer die Nieuw Zeeland rijk is. Je kunt er omheen rijden en het biedt zoveel moois, zeker als een dag als gisteren met veel zon, daar wordt je gewoon stil van. De bekende Hukafalls moet je gewoon gezien hebben, met prachtig ijsblauw water, en als je je eenmaal in het Tongariro National Park bevind dan weet je niet waar je moet kijken. Het is ongelooflijk dat er zoveel moois kan bestaan, je hoort het we zijn er nog een beetje van onder de indruk en enthousiast natuurlijk, je moet dit echt met eigen ogen gezien hebben anders geloof je het niet.

Om jullie toch een beetje mee te laten genieten van wat wij gezien hebben, plaatsen we weer wat nieuwe foto's bij.
Wij danken jullie weer voor het lezen en beloven dat we binnenkort weer zullen schrijven.

Veel liefs Petra en Ludo
xxxx

• 24 Maart 2008 - 10:21

Evelien:

Nou ik lees en zie wel dat jullie het niet verkeerd hebben daar! Super zeg!
    Jullie in 't zonnetje met pasen..en wij met sneeuw en hagel...goed getroffen daar:-D
    Echt leuk om zo een beetje mee te genieten van jullie verhalen.

Grxxtjes Evelien

• 25 Maart 2008 - 21:08

Kilian:

Ha Luud en Peet,
    De sneeuwpop staat hier nog weg te smelten in de tuin. Een witte pasen, wat een romantiek, "I am dreaming of a white easter". NOT!!!!
    En jawel op een mooie witte dinsdagochtend na pasen vergeten de slappe vervangers van wijlen Pelleboer een weeralarm af te geven, dus.... heel Nederland met het overschot van een paasbrunch in hun broodtrommeltje in een heeeele!!! lange file op weg naar weer een dagje sparen voor de vakantie. Helaas net geen record... toch goed geprobeerd!!!!!!
    Neee, en dan jullie heerlijk camperen en met je swimmingcostume (een van de mooiste woorden in de Engelse taal)aan de rand van Lake Taupo. Jaloers...JA een beetje wel!!!
    Ik herinner me nog wel de tochten langs de vulkanen/ meren van de Tongariro crossing. Twee keer gelopen en twee keer slecht weer. Eigenlijk weinig gezien, wel afgezien!!!!
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Onderdruk de jaloezie en geniet er stiekem wel ontzettend van.

Hier in Dordt zo goed als alles ok. Anne heeft uitslag gekregen van haar duikeling tegen het asfalt. De foto's hebben bevestigt dat de voorste kruisband afgescheurd is. Voorlopig fysio en rustig aan doen.

De groeten en tot horens....
    Ludo... integreren... dat betekend ook bier drinken.... Cheers mate!!!!!

• 25 Maart 2008 - 21:44

Florie:

Hallo Petra & Ludo,
    Als jullie je afvragen wie ik ben,ik heb steps van je gehad,Petra. Ik ben door Mirjam geattendeerd op jullie verhalen en ik moet zeggen; iedere keer geniet ik weer van de mooie momenten die jullie meemaken. Mijn broer en schoonzus hebben vorig jaar november o.a. 29 dagen rond getrokken door Nieuw Zeeland en zij zijn vorig weekend bij ons geweest met hele mooie foto's en een video. En dan is er veel herkenbaar. Wat is het een mooi land, Geweldig!!!!
    Ik heb al eerder willen reageren op jullie verhalen, maar het kwam er alsmaar niet van en ik dacht, ach jullie kennen me toch niet. Maar eigenlijk wil ik jullie toch even laten weten dat ik iedere keer geniet. Ga zo door en de groetjes.
    Florie uit Werkendam

• 03 April 2008 - 14:29

Trudi:

Super die foto's en dan te bedenken dat wij hier in de kou zitten zoals je kon lezen.
    En Petra al promotie gemaakt,goed van je ik heb Toon ook even jullie belevenissen laten lezen.
    Hier in Sliedrecht gaat alles zijn gangetje.
    Groetjes en geniet van je mooie nieuwe huis,
    Trudi

• 08 April 2008 - 11:42

Marry/frans:

Hoi Ludo en Petra
    Hier een berichtje uit barendrecht.
    het is leuk om jullie verhalen te lezen, we werden natuurlijk op de hoogte gehouden via Lia en Philip maar nu zien we ook de foto,s prachtig. we kijken al weer uit naar de volgende onderneming van jullie. lieve groetjes

Frans en Marry

• 12 April 2008 - 07:25

Meineke:

Bedankt voor de leuke kaart. Heel even dacht ik dat je mij vergeten was. Het is allemaaal zo mooi om te zien. Ja, inderdaad ....wat wil je nog meer!!!We hebben zeker interessse en daarom houden wij jullie ook in de gaten.....ja ja watch out...staan wij ineens bij jullie voor de deur!!!!See you later alligator......veel liefs uit Pape-City. meineke dennis ginny jaisa van eck

dennis_eck977@hotmail.com