Kiwigevoel - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu Kiwigevoel - Reisverslag uit Pukekohe, Nieuw Zeeland van Petra en Ludo Dulst - WaarBenJij.nu

Kiwigevoel

Door: Petra en Ludo van Dulst

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ludo

20 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Pukekohe

Hallo allemaal,

We hebben ondertussen weer genoeg meegemaakt om eens gezellig met jullie dit te bespreken.
Natuurlijk zijn velen van jullie erg benieuwd naar de werkervaringen van Peet, dus daar zullen we maar mee beginnen.

Twee weken geleden is ze begonnen bij de grootste organisatie die Nieuw-Zeeland rijk is, welke zich bezighoudt met de gezondheid van alle inwoners van Nieuw- Zeeland. Het is een organisatie die is onderverdeeld in verschillende afdelingen, en elke afdeling heeft zijn eigen gebied. De afdeling waar ze is begonnen houdt zich bezig met de vaccinatie van baby´s. Deze baby´s komen in aanmerking voor een Tuberculose vaccinatie omdat ze tot deze risicogroep behoren.Het is namelijk zo dat Nieuw-Zeeland zoveel verschillende etnische groeperingen kent, en deze groeperingen komen uit landen waar Tuberculose nog de boventoon voert. Voornamelijk landen uit de Pacific en Azie kennen dit risico. Ze heeft afspraken moeten maken voor deze baby´s, gegevens moeten invoeren in de computer, wat overigens een hele toer is gezien de namen niet echt lijken op Nederlof of de Ruiter.Neem bijvoorbeeld een paar klinkers uit het alfabet en voeg daar een paar medeklinkers aan toe, en dan heb je ongeveer een naam wat hier gewoon is zoals bijvoorbeeld Nrwarita Sherenghfisi, hebben jullie beeld? Dit kost enorm veel tijd natuurlijk en veel denkwerk. Maar na een aantal dagen went alles, zo ook deze verandering. Het is in die zin ook erg vermoeiend omdat je constant bezig bent met vertalingen in je hoofd. Als collega´s dingen vertellen moet je dit natuurlijk wel voor jezelf weg kunnen zetten én ook nog weer antwoordt geven in het engels natuurlijk. Af en toe floept er nog wel eens een nederlands woord tussendoor, en dan geeft dat echt komische taferelen want ze snappen daar natuurlijk geen hout van en Peet ligt helemaal in een deuk!

Het leuke van dit alles is dat Peet al promotie heeft gemaakt binnen twee weken!!!!(Waar een andere collega al 3 jaar op zit te wachten,sorry!!) Haar directe collega was blijkbaar erg onder de indruk van haar geleverde werk, wat resulteerde in een ontmoeting met de manager afgelopen vrijdag. Ze mocht eventueel naar het kantoor wat in het zuiden ligt van Auckland. Het is dezelfde organisatie, alleen hadden ze iemand nodig die wat gecompliceerder(!) werk aankon op de afdeling die zich bezighoudt met alles op het gebied van voeding. Dan moet je denken aan klachten beteffende bedorven voeding wat mensen gekocht hebben in de supermarkt, of containers die aankomen vanuit het buitenland waar iets inzit wat er niet in hoort. Het is de bedoeling dat zij uiteindelijk hier de rapportages voor gaat maken, welke de uitkomst van het onderzoek bevat die de controleurs hebben uitgevoerd na de binnengekomen klacht.

Afgelopen vrijdag was ze erg nieuwsgierig waar dit kantoor zich bevond en mocht een kijkje nemen waar ze in terecht zou komen voordat ze zou beslissen. Op dat moment verliet een personeelslid de organisatie, dus ze hadden een complete lunch klaarstaan voor alle medewerkers. Ze kwam precies op het goede moment binnen en moest uiteraard een hapje mee eten, wat overigens geen straf was.....
De eventuele nieuwe collega´s gaven haar al gelijk het idee alsof ze er al jaren werkte en waren uitermate vriendelijk.Ze werd zelfs omhelst door haar nieuwe collega, omdat ze had besloten het te doen. En omdat degene die de organisatie verliet van Maorische afkomst was, begonnen ze ook met een Maorisch ritueel.
Echt prachtig kunnen die mensen zingen, het ging door merg en been en voor het eerst had ze het gevoel dat dit toch wel zo puur en echt was, dat je je bijna een echte kiwi voelt, een gevoel van thuiskomen dat zeker......

Zo kabbelen we dus voort en tot nu toe zit dus alles wel mee, kunnen we wel zeggen.Ludo heeft het ook naar zijn zin op het werk en ondertussen hebben we ook een leuk huis gevonden welke we begin februari zullen betrekken. Zodra we hier in zitten, zullen we jullie zeker de foto´s niet onthouden.
De weekenden zijn zeker niet onaardig(ha ha ha) met veel zon , strand én muziek.
Vanaf November tot en met Maart zijn hier in veel parken die Auckland rijk is, muziek evenementen waar iedereen gratis naar toe kan.Zo hebben we vorige week een festival bezocht waar een band heerlijke Salsamuziek speelde, en met deze warme temperaturen was het waanzinnig gezellig. Die kiwi´s nemen hun koelbox mee en BBQ en reizen af naar dit festival. Eten, dansen en muziek, ja jongens het blijft tobben hier.
Ook hebben we afgelopen weekend voor het eerst een concert bezocht in Auckland.
`The Police` waren hier, en voor de fans raden wij het zeer zeker aan als ze in Nederland komen, GA DIT ZIEN!!! Die ouwe knarren zijn dit nog niet verleerd hoor, wat een fantastisch concert was dit.

Nou, het is een beetje een lang verhaal geworden maar we konden het niet inkorten helaas. Er gebeuren zoveel dingen het is gewoon teveel om op te noemen, maar we willen dit graag met jullie delen vandaar.
Iedereen weer ontzettend bedankt voor jullie reacties, dit vinden wij erg leuk ga zo door.

Tot de volgende keer.........

Veel liefs Petra en Ludo

• 20 Januari 2008 - 09:16

Anita:

Zooooooooo dan nu snap ik opeens waarom ze het het woord kiwi erin hebben gebruikt, ze wisten daar denk ik van te voren al dat er heel veel mensen groen zouden gaan zien van jaloezie ;-)))))

lieverds het is jullie zo van harte gegund en ik ben zo heppie de peppie om te lezen dat het zo bijzonder goed met jullie gaat, je "proeft" gewoon uit de woorden dat jullie het zo super naar je zin hebben daar. Peet verwacht nu niet over 2 weken alweer promotie meid anders valt het zo tegen mocht het niet zo zijn ;-)( lees ik vind het geweldig goed en leuk nieuws, van harte gefeliciteerd)

Kijk alweer uit naar jullie volgende stukje, het leest gezellig...

dikke kus uit Werkendam

• 20 Januari 2008 - 10:17

Marga:

Jemig wat een vreselijk leven hebben jullie daar zeg.
    Al spijt zeker dat jullie gegaan zijn, en ja wie A zegt moet ook B zeggen, haha.

Nee jongens wat fantastisch zeg wat jullie daar beleven. En Peet met je baan gaat het ook erg voortvarend zo te lezen, super hoor.

En de weekenden zijn ook niet verkeerd zeg.
    Lekker genieten en tot schrijfs, echt leuk om te lezen elke keer.

groetjes Marga

• 20 Januari 2008 - 12:32

Corinne En Rien:

Hoi Ludo en Petra,

Wat een leuk verhaal zeg, gaaf dat Petra die baan aangeboden kreeg zeg! We vinden het super dat het zo goed gaat met jullie.
    Hier is alles ook goed, Rien heeft de hele maand januari in Snowworld met Olaf gesnowboard. Olaf neemt nu alle stuntapparaten die aanwezig zijn, Rien geeft natuurlijk de vaderlijke aanwijzingen en tracht zelf ook wel eens iets uit, maar zo lenig als dat Olaf in zijn heupen is, daar kan Rien natuurlijk niet aan tippen met zijn 43 jaartjes. Olaf heeft gisteren de 2e prijs gewonnen met Taekwondo, en is supertrots, hij heeft zelfs twee knulletjes tot huilen gebracht met zijn sparring kunsten dat was best wel zielig... Met Daphne is alles ook goed, lekker puberig, dus we hebben onze handen er vol aan. Maar ze blijft lief. Op de zaak alles goed, er zijn weer veel opdrachten binnen, dus dat komt wel goed (zelfs zonder good old Ludo!!). Nou ik zal Rien zeggen dat jullie weer wat gekrabbeld hebben, dan kan hij het ook ff lezen.

Tot schrijfs!!!

Groetjes, Corinne uit het winderige Schiedam

• 20 Januari 2008 - 14:07

Mirjam:

Hey Kiwi's,

Wat een ontzettend leuk stukje weer zeg om te lezen. Ik ben blij dat jullie het zo goed naar je zin hebben. Nou Peet ik zou zeggen ga zo door, want voor je het weet ben je dadelijk zelf de manager (hihihi).

Heel veel groetjes weer uit een regenachtig Woerkum.

Liefs,
    xxx Mir

• 23 Januari 2008 - 15:59

Cooc En Rem:

Hoi Peep en Luud!

Nou we hebben elkaar dan wel geprobeerd te bellen, maar met de Skype mis je toch wel veel van het verhaal. Gelukkig hebben jullie het hele verhaal lekker uitgebreid op deze site gezet, zodat we het dus nog even na kunnen lezen...
    En of het ook klopt wat we allemaal hebben gehoord na het over, over, over!
    Nou fijn dat het jullie goed gaat, hoewel we de gezamelijke etentjes in de weekenden wel enorm missen!!
    Nou we zijn weer benieuwd naar de volgende verhalen, dus blijf lekker schrijven.

Veel liefs uit Brasil
    Ciao Ciao

• 24 Januari 2008 - 22:18

Rachel:

He Luud en Peet, leuk dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben, echt gaaf!!Leuk Peet, dat je al werk hebt. Was dat nou hetzelfde bedrijf waar je in de vakantie toen ook op werk uitgeweest bent? Dat lekkere weer zal mij ook wel bevallen, want het is hier weer vies en nat. Met ons gaat het verder goed, behalve dat we omstebeurt een virusje meepakken, maar dat duurt gelukkig niet lang.We volgen jullie gebeurtenissen en wachten op de verhuizing. 'k Ben erg benieuwd.

Groeten van de vinkies en een dikke kus!

• 25 Januari 2008 - 11:59

Lijda.:

Ha die Petra en Ludo,

Schitterend om te lezen van je promotie
    veel succes ermee dat gaat helemaal
    lukken.
    Wat een mooie foto's jullie genieten
    daar enorm, dat kun je door heel het
    verhaal lezen, en jullie raken er al
    aardig thuis.
    Het weer ziet er in iedersgeval beter
    uit dan hier, maar hier gaat het ook
    goed komen.
    Op sliedrecht gaat alles z'n gangetje.
    We blijven lezen over jullie wel en wee.

Groeten weer, en tot volgende verhaal,

Grace en Lijda.

• 30 Januari 2008 - 11:54

Karin En Bart:

Hallo Kiwi's,

Het heeft even geduurd voordat ik kon reageren op jullie verhaal, want ik zat in Oostenrijk. Ook erg zonnig, maar lang niet zo warm als bij jullie.
    Leuk dat jullie een ander huis hebben gevonden en dat het op het werk ook goed gaat. Als ik jullie verhaal zo lees, hebben jullie het goed naar je zin. Houden zo !!!!!!

Groetjes,

Karin en Bart

• 31 Januari 2008 - 09:56

Ben En Marja:

Wat geweldig om te lezen dat het jullie goed gaat.Succes met alles.Hier gaat ook alles naar wens. Groetjes Ben en Marja

• 01 Februari 2008 - 09:10

Joanny:

hallo petra en ludo
    zo te lezen bevalt het jullie goed daar in nieuw zeeland.
    lekker weer ,hier stormt het en is het weer een paar dagen koud.
    het gaat allemaal goed hier.
    Petra wij willen je hiervandaan vast een hele fijne verjaardag toewensen .
    dus van harte gefeliciteerd met je verjaardag een fijne dag en veel gezondheid toegewenst .
    groeten van ons allemaal poli chi sli
    Joanny

• 04 Februari 2008 - 12:57

De Donkies:

Lieve Petra,

Het is nu 14.00 uur. Ik durf je nu niet meer te bellen. Ben bang dat jullie op een oor liggen. Maar bij deze HIEPERDEPIEP HOERA 4o JAAR!!!!!
    We hebben het vliegtuig gemist dus konden niet op tijd zijn voor de barbeque. We hebben nu maar chinees gehaald.
    Hoop dat je een ontzettend leuke dag hebt gehad en ik bel je morgen vroeg. Bij jullie laat. Moet er voor een blondje wel erg over nadenken.

Liefs van ons.
    Guido, Mirjam, Vincent en Jesper

• 04 Februari 2008 - 18:27

Rob, Monique, Nifka:

Hallo lieve Peet,

Gisterochtend (jullie tijd) nog even geprobeerd je te bellen, maar ik denk dat je al naar je werk was :-( .... Bij deze alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat het ondanks het ontbreken van velen van ons toch een geslaagde dag is geweest.

Groetjes en tot schrijfs!!

Robert, Monique en Nifka (en Lars:)

• 04 Februari 2008 - 22:30

Lennie:

Hallo,

Ik lees dat Petra jarig is geweest. Van harte gefeliciteerd ! En nog heel veel fijne jaren toegewenst.

Liefs Lennie

• 06 Februari 2008 - 21:58

Ron En Astrid:

tja, wanneer je van een lekker zonnetje houd, links rijden leuk vind en met de kerst af en toe verplicht een bbqtje dan is het allemaal wel te doen.....

He luitjes hier een berichie uit een landje waar het met het weer ff anders
    aan toe gaat, de bbq uitwaait en wij gewoon op de rechterrijstrook rijden.
    Het doet ons goed dat jullie de draai al aardig aan het vinden zijn, de foto's spreken boekdelen.
    Blijven schrijven he, enne oh ja... miss you mate.